A Divi az egyik legismertebb és legelismertebb sablon a WordPress világában. Aki már dolgozott vele, mindenkinek ajánlani fogja.

Könnyen kezelhető, sokat tud, gyorsan lehet benne megcsinálni szuper dolgokat. Ha még nem ismered, szinte biztosan az az első kérdésed: Vajon nekem is megfelelne ez a sablon? Erre a válasz 95% eséllyel igen. Ez a cikk most a maradék 5%-ra is igyekszik elég fényt vetni, valamint képet adni arról, hogy milyen nehézségeket rejthet a Divi és ezeket hogyan tudod kezelni.

A Divi előnyei

  • A Visual Editor sokak kedvence: ezzel gyakorlatilag magán az oldalon szerkeszted a kinézetet, így egyből látva, hogy mi lesz az eredmény.
  • Az ára kicsivel több, mint az átlagos WordPress sablon árak, viszont ezt akárhány oldaladon használhatod. Ha az Avadát választod, akkor bizony azt minden egyes weboldaladra külön-külön meg kell venni. A Divit viszont használhatod 100 oldaladon is, akkor sem kell érte többet fizetned.
  • Közösség: Már 400.000-nél is többen vásárolták meg az ElegantThemes tagságot, és sokszázezer oldal mögött van Divi. Ennek eredményeképp már vannak, akik a Divire építenek üzletet, és Divibe importálható layout sablonokat árulnak, vagy épp Divire épülő bővítményeket. Ha a Divit választod és később megoldást keresel egy problémára, könnyen lehet, hogy más már megoldotta előbb, és így Neked sokkal könnyebb lesz.
  • Bloom és Monarch: A Divinél igazából sohasem a sablont veszed meg, hanem Elegant Themes tagságot vásárolsz, és ezáltal a Divin kívül megkapsz más dolgokat is. Többek között a Bloom bővítményt, amivel feliratkoztató popupokat tudsz csinálni az oldaladra, és a Monarch plugint, ami egy szép és könnyen használható megoldás a social share gombok berakására.
  • Szinte biztos, hogy Te is tudnál mondani még egy-két tökjó dolgot, hogy miért jó Divit használni.

A Divi hátrányai

Egyre csak azt hallod, hogy Divi így, Divi úgy, legjobb, király, minden. Úgy érzem, hogy itt az ideje, hogy valaki arról is beszéljen, hogy igenis, van olyan ember, akinek nem ajánlanám a Divit, mert nem mindenre ez a legjobb megoldás. Nem mondom, hogy ez gyakori eset, de van ilyen.

Speciális igényű weboldalak

Van olyan, hogy Diviben is meg lehetne oldani egy adott oldalt, de vannak speciálisan erre készült sablonok is, amikkel hamarabb célba érsz. Kettő példa:

  • Ha ingatlanportált akarsz létrehozni, megoldható Diviben is, bővítmény segítségével, ugyanakkor van olyan sablon, ami direkt erre készült, és szó szerint egy-két órán belül teljesen be tudod akár üzemelni.
  • Ha egy egyoldalas sales oldalt akarsz készíteni, akkor erre van sok – akár ingyenes – sablon. Van, aki nem akar elveszni a Divi lehetőségeiben, hanem kimondottan örül annak, hogy kevés lehetőség van, mert így arra koncentrál amire aktuálisan szüksége van: hogy legyen egy sales oldala.
    (Félreértés ne essék, ha rajtam múlik, én a csak egyetlen sales oldalt tartalmazó oldalt is Divivel közelíteném meg, főleg ha van esély arra, hogy később továbbfejlődik az oldal. De ha pl. egy 60 éves vállalkozó saját maga akarja összerakni a weboldalát, akkor lehet, hogy ő örülni fog egy olyan lehetőségnek, amiben nem mindent lehet megcsinálni, hanem csak azt, amit épp akar: sales oldalt.)

A Divi kezelése néha egyszerre könnyű és nehéz

Csak egérrel olyan weboldalakat tudsz csinálni a Visual Builderben, hogy sokaknak leesik az álla. Néha viszont kihullik a hajad, mire meg tudsz csinálni egy egyszerűnek tűnő dolgot, amire elsőre azt gondoltad, hogy “oh, ez tuti két kattintás…” – aztán 3-4 órája próbálod megoldani, sikertelenül.

Az a helyzet, hogy a Divi nagyon jó, nagyon sokat tud, ugyanakkor úgy fogalmaznék, hogy “többszintű limitrendszer” van benne. Ez alatt azt értem, hogy 4 szintet vettem észre a Divi sablonban megoldott kérések kapcsán:

  1. Oh, ez benne van!
    Az első szint az, amikor a Divinek meglévő megoldása van az adott dologra. Például van kapcsolatfelvételi űrlap, slider, és sok más dolog. Ezeket pár kattintással be tudod tenni, és könnyen beállítod.
  2. Van ilyesmi, de pofozni kell rajta…
    Tipikusan kinézet szempontjából van, hogy nincs mindenre beállítás. Az Elegant Themes gondolt erre: sehol máshol nem láttam annyi lehetőséget egyedi CSS berakására, mint a Diviben. Minden modulnál szinte minden elemhez lehet külön egyedi CSS-t hozzátenni.
    Ennek az egyik következménye, hogy tényleg lehet jól egyedi testreszabást eszközölni benne.
    A másik következménye, hogy sokszor viszont csak megfelelő CSS tudással – ami nincs mindenkinek.
  3. Ööö… erre van Divi-s egyedi plugin…
    Az egyik első alkalommal, amikor hatalmas lelkesedéssel tettem át egy weboldalt régi sablonból Divibe, beleütköztem valamibe. A weboldal fejléc részén olyan megoldás kellett volna, amire egyszerűen nem volt lehetőség a Diviben.
    Találtam olyan fizetős plugint, ami direkt a Divi-hez készült, pont ilyen esetekre (Ha jól emlékszem, a plugin azt csinálta, hogy a fejléc részre is beszúrhass Divi-s modult.) – tehát létezett megoldás, de további kiadásokért cserébe.
  4. Uhh, ezt… ehhez azt hiszem a sablonba kell belenyúlni…
    A legdurvább szinttel is találkoztam már, ráadásul olyan dolog kapcsán, amit “alapnak” gondoltam volna egy Divi kaliberű sablon esetén. Konkrétan a Divi mintha nem szeretné a címkéket. Próbáld meg bekapcsolni valamilyen kattintgatós beállítás-részen, hogy a bejegyzéseidnél a szerző és a kommentek száma mellett a bejegyzéshez tartozó címkéket írja ki! Elárulom: nem fogsz találni ilyen beállítást. Ezt csak úgy teheted meg, hogy a (gyerek)sablon megfelelő php file-ját átírod. És ez csak példa a sok közül.

Izé, akkor mégsem jó a Divi?

Na, ezt azért nem mondtam. Továbbra is azt tartom, hogy a Divi az egyik legjobb sablon. Ugyanakkor szeretném, ha tisztában lennél azzal is, hogy ennek ellenére vannak neki is hátrányai, és ha a Divit választod, akkor is érhetnek nehézségek.

Igen, tényleg sokkal könnyebb a Diviben összehozni akármilyen oldalt, mint más sablonokban. Ugyanakkor ha nagyon konkrét elképzeléseid vannak, vagy ha már ott tartasz, hogy “azt a kis plusz”-t akarod hozzátenni az oldaladhoz, akkor ahhoz általában fejlesztői tudás kell.

Azért “többszintű limitrendszer”-nek neveztem el a fenti számozott listát, mert minden Divi-felhasznló meg tudja oldani az első pont alá tartozó dolgokat. A második és a harmadik pont már sokakat visszariaszt, de azért lehet jó leírásokat találni, pl. az Elegant Themes blogjában is ezernyi tipp van, hogy hogyan lehet extrábbá tenni a Divit. A negyedik pont pedig már olyan, hogy meg lehet csinálni azt is leírás alapján – amennyiben találsz leírást arra, amit meg akarsz csinálni. Ha viszont nem, akkor elengedhetetlen, hogy tisztában legyél azzal, hogy mit is csinálsz a php kódban és miért.

Mit tehetsz, ha korlátokba ütközöl?

Először érdemes tisztában lenni azzal, hogy amit akarsz, azt tényleg nem lehet megcsinálni a beállításokon keresztül. Javaslom, hogy kattintgass végig minden Divi-beállítást az adminban, és mind az általános, mind a modul testreszabást. Tudom, ez nagyon sok beállítás, ugyanakkor lehet, hogy megtalálod, amit keresel, és hopp, kész is, amit akartál. És nyugi, minden egyes ilyen keresés után jobban és jobban fogod ismerni a lehetőségeket – az is lehet, hogy ötletet adnak valamire, ami előtte eszedbe sem jutott.

Ha megbizonyosodtál arról, hogy a Divi beállításokkal nem tudod megcsinálni, amit akarsz, akkor az a kérdés, hogy a probléma orvosolható-e CSS változtatással. Ha értesz a CSS-hez, akkor tudod, hogy ezt hogyan tudod megnézni, ha nem értesz hozzá, akkor már ezen a ponton érdemes hozzáértőt megkérdezned.

Ha CSS-el sem megoldható, amit akarsz, akkor érdemes rákeresni neten, hogy valaki akart-e már hasonló dolgot, és van-e rá már létező megoldás. Az is lehet, hogy ezen a ponton találsz olyan CSS megoldást, ami Neked eszedbe sem jutott volna, de a célnak megfelel. Lényeg, hogy lesz megoldás. Elképzelhető, hogy találsz olyan fizetős 3rd party plugint, ami pont megoldja, amit akarsz. Ilyenkor általában a mérlegelés következik, hogy megér-e annyi pénzt ez, mint amennyibe a plugin kerül. Néha igen, néha nem. Volt, hogy valaki igényét csak egy fizetős bővítménnyel lehetett volna megoldani, ezért rákérdeztem, hogy biztosan ott akarja-e azt a bizonyos dobozt, mert nem láttam a helyszín mögött tényleges indokot. Kiderült, hogy a hely nem is volt fontos, máshol is tökéletesen megfelelt, csak azt gondolta, hogy oda a legegyszerűbb betenni. Végül nem kellett plugint vásárolni. Persze nem mindenből engedünk.

Amennyiben semmilyen tudásoddal nem sikerült megoldani, amit akartál, és interneten sem találtál megoldást, akkor kettő lehetőséged van:

  • Átgondolod, hogy hogyan máshogy tudod ezt megoldani. Lehet, hogy eszedbe jut valami, ami ugyanígy megfelel számodra, de könnyebben megvalósítható.
  • Keresel egy WP szakembert, és megkérdezed, hogy mennyiért vállalja, amit akarsz.

A második esetnél ne lepődj meg, ha a szerinted “kis dolog”-ra azt mondja, hogy akár nem is vállalja, a gigászi feladat pedig akár pár óra alatt elkészül. A WordPress egy nagy rendszer, és a bővítmények serege sok lehetőséget ad. Lehet, hogy egy-egy nagynak tűnő feladatra már létezik bevett megoldás, ezért hamar megoldható. És az is előfordul, hogy olyat kérsz, ami nagyon nincs összhangban a WordPress mögötti logikával, vagy épp a sablon egy részét át kellene írni ahhoz, hogy jó legyen.

A jó hírem az, hogy ha a kapott árajánlat nem felel meg számodra, még mindig választhatod azt az opciót, hogy más megoldást keresel.

Összegzés

Nem akarlak lebeszélni a Diviről, sőt! Nem véletlenül tartják a legjobbnak: azért, mert az is. Ugyanakkor azt tartom helyesnek, ha a jó dolgok árnyoldalait is látjuk. Máshol nem láttam még cikket a Divi hátrányairól, így írtam párat, ami eszembe jutott.

Ez nem jelenti, hogy a Divi rossz, vagy használhatatlan. Annyit jelent, hogy mint minden igencsak összetett rendszernek, vannak benne limitációk, amiket szinte mindig át lehet hidalni és megoldható, amit szeretnél. Van, hogy könnyedén, és van, hogy irreálisan sok energiaráfordítás által.

Neked milyen problémáid akadtak eddig a Divivel és hogyan oldottad meg őket?

Írd meg kommentbe, vagy ha félénk vagy, akkor e-mailben!

Végszó

Akármilyen oldalad is van, mindenképp azt javaslom, hogy tájékozódj. Ha valamit szeretnél, és még nem tudod, hogy pontosan hogyan éred el, akkor nézz körbe, kérdezősködj itt-ott, kerülj képbe. Amikor már látod, hogy milyen idő/pénz ráfordítás árán tudod megoldani, akkor mérlegelhetsz, hogy az megéri-e Neked, vagy sem. Ezt csak Te tudod.


Ha Divit szeretnél

Ha Diviben szeretnél weboldalt, kettő lehetőséged van. Vagy olyan fejlesztő készíti el, aki már megvásárolta, és így használhatja (még csak Magyarországon is sokan vagyunk ilyen fejlesztők), vagy ha Te akarod készíteni az oldalad, akkor Te fizetsz érte.

Mint említettem, nem a sablont tudod megvenni, hanem Elegant Themes tagságot. Ezt választhatod éves díjban 89 dollárért (+ÁFA, ha magánszemélyként veszed), vagy egyszeri díjként 249 dollárért (magánszemélyként ugyancsak +ÁFA).

Az alábbi két link affiliate link, ami azt jelenti, hogy ha ezekre kattintasz és úgy csatlakozol, akkor az után én részesedést kapok. Ugyanakkor hogy Neked is jó legyen, olyan oldalakra mutatnak, ahol vagy az éves díjból kapsz 20% kedvezményt (ezt developer csomagnak nevezik), így 70 dollárba kerül, vagy az egyszeri díjra kapsz 10% kedvezményt (Lifetime), így 224 dollárba kerül. (dettó +ÁFA magányszemélyként mindkettőre)

Katt ide, és 20% kedvezményt kapsz az Elegant Themes developer éves csomag árából!

Katt ide, és 10% kedvezményt kapsz az Elegant Themes Lifetime (egyszeri fizetős) csomag árából!)

Pin It on Pinterest

Share This

Érdekes a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy értesülj az újdonságokról!

Név*
Email*

Sikeres feliratkozás!