Ez a cikksorozat a SEO – avagy keresőoptimalizálás – alapjairól szól. Ha kíváncsi vagy a cikksorozatba tartozó többi cikkre is, nézd meg a SEO kezdőknek címkét.
Mielőtt elkezdem, fontos, hogy valamivel tisztában legyél: A keresőoptimalizálás időt vesz igénybe.
Ez alatt nem feltétlenül azt értem, hogy napokat kell gép előtt töltened csak és kizárólag ezzel foglalkozva. Úgy értem, hogy akármit is teszel, sok bitnek kell még lefolyni a neten, amire nagyon szép eredménye lesz.
Fizetős hirdetéssel elérheted, hogy ma még sehol sem vagy, de holnap már megjelensz a google találatok első oldalán. A SEO más. Arról szól, hogy ingyen legyél jó pozícióban, egyszerűen azért, mert jó a honlapod. Legalább hetek, de akár hónapok kellenek ahhoz, hogy ezt elérd.
Ez a cikk arról szól, hogy általánosan mikre érdemes figyelni. Főleg WordPress SEO-ról lesz szó, de a tudás nagy részét máshova is át lehet ültetni.
Ha van egy rendszered, akkor félig már nyertél
Egy jó és egy rossz hírem van. A jó az, hogy a WordPress erősen megkönnyíti a SEO-tevékenységedet, főleg, ha megtámogatod megfelelő bővítménnyel is. A WP sablonok döntő többsége úgy készül, hogy SEO-barát legyen, emellett könnyen tudsz bővítményt telepíteni, ami még jobbá teszi oldalad a keresők szemében. A rossz hír emellett az, hogy még így is van azért dolgod. Kezdjük is!
Mindenek előtt ismerjük meg, hogy mik azok a keresőrobotok és mire jók.
A keresőrobotok olyan programok, amik bizonyos időközönként automatikusan feltérképezik a honlapokat. Rajtuk keresztül tudják meg a keresők, hogy mi van az oldaladon. Képzeld el őket úgy, mintha egy vak emberke betöltené a honlapod, ott mindent elolvasna, megnézne, és akár az összes linket végigkattintgatná.
Egy vak ember?! Igen, nem véletlen, hogy így írtam. A keresőrobotok nem látják a képeket. Mit látnak? Gyakorlatilag kb. azt, amit egy vakolvasó program. A HTML kódban a képeknek van egy olyan tulajdonsága, hogy „alternatív szöveg”. Ami ide van beírva, azt látják a keresőrobotok, és a vakolvasó szoftverek is ezt olvassák fel, amikor a képhez érnek.
Áháá… ezért beszélnek annyi helyen az „alt” akármicsodáról?
Igen, ezért van az, hogy akár már sok helyről hallhattad, hogy „SEO szempontból fontos, hogy a képeknél az alt attribútum ki legyen töltve!„. Most már tudod, hogy miért. Ha kiteszel a honlapodra egy képet, amire rá van írva a világ legjobb szövege, de a képhez tartozó alt szöveg nincs kitöltve, akkor a keresőknek határozottan kevesebb esélyt adsz, hogy megtudják ezt.
Tehát, vannak keresőrobotok, és ők időnként megnézik az oldalad. Az, hogy milyen gyakran nézik, függ a találati listában jelenleg betöltött helyedtől. Minél előrébb vagy, annál gyakrabban látogat vissza egy-egy robot. Ez is közrejátszik abban, hogy időbe kerül feltornászni magunkat a találati oldalon, hisz az elején lehet, hogy csak 4-5 naponta téved az oldaladra egy-egy googlebot.
Ha gyakran van friss tartalom az oldaladon, akkor hamarabb visszajönnek a robotok, így egyre gyorsabban van esélyed előrébb kerülni. Pontos gyakoriságot nem merek írni, mert idővel változik is, hogy mit ajánlanak. Ha napi egy cikk kerül ki a honlapodra, az már jó kezdet.
Címsorok és hierarchiájuk
Az emberek szeretik a rendszereket. Lehet, hogy sokan állítják büszkén, hogy átlátják a káoszt, mégis mérgesek lennének, ha a boltban egyetlen nagy kupacból kellene válogatnia minden vásárlónak. Így vannak ezzel a robotok is. A legtöbb dolog, ami az átláthatóságot és olvashatóságot segíti, nem csak az olvasóknak, hanem a keresőknek is tetszik.
Érdemes írásainkat kisebb részekre bontani, és ezeket alcímekkel jelezni. Akár az ilyen alegységeket is még kisebb részekre bonthatjuk, további alcímekkel, és így tovább. A cikkszerkesztőben a címsorokkal tudjuk ezt megoldani. Sokféle van, megszámozva: Címsor 1, címsor 2, és úgy tovább. Hallottál már olyasmi SEO-tanácsot, hogy „legyen minden oldalon h1, és használj h2, h3-at is!”? Ez az. A Címsor 1 az oldal HTML kódjában h1 lesz, a Címsor 2 h2, stb.
SEO szempontból fontos, hogy h1-nek ideálisan csak egyetlen egynek szabad lenni egy oldalon. Cikkeknél ez a cikk címe, aminek ugyebár megvan a helye a sablonban, nem a cikkszövegbe illeszted be. Ez azt jelenti, hogy ha lehet, nem használjuk a Címsor 1-et, csak a többit. Azokat pedig úgy, hogy minden egyes címsornál az előzőnél eggyel nagyobb számút válasszunk.
Példa a címsorokra
Ha írunk egy maratoni hosszúságú cikket a Föld országainak több tulajdonságáról, és földrészenként rendszerezzük az adatokat, akkor lehet egy ilyesmi címsor-rendszerünk:
A Címsor 1 nem jelenik meg a cikk szövegében, mert az a cím lesz, pl. "Sok-sok infó a Föld országairól"
- Címsor 2: földrészek, pl. Európa, Ázsia, Amerika, stb.
--- Címsor 3: országok, pl. Magyarország, Svájc, Portugália
----- Címsor 4: Az egyes tulajdonságok alcímei, pl. Gazdaság, Társadalom, Turizmus, stb.
------- Címsor 5: Ha valamit még kisebb egységekre akarunk bontani, megtehetjük. Pl. a Turizmuson belül "Ezeket mindenképp nézd meg", "Legjobb hotelek", stb.
Felsorolások, linkek: nevezd nevén a gyereket!
Cikket írva gyakran találhatod magad olyan helyzetben, hogy épp egy listát írsz. Ilyenkor ügyelj arra, hogy a szerkesztőben a felsorolást használd. Nem csak javítja az olvashatóságot, de ha valaki csak átfutja a cikket, akkor alapvetően a címsorokat és a felsorolásokat nézi, így nagyobb eséllyel fogja elolvasni, mintha folyószövegként írod. Emellett a keresők is adnak neked egy piros pontot. Ha olyan listát írsz, ahol fontos a sorrend, arra tudod használni a számozott listát.
Találkoztál már olyan honlappal, ahol megemlítetek egy másik weboldalt, de nem volt rá link, sehova sem lehetett kattintani? Idegesítő, ugye? Te ne legyél ilyen! Ahol helye van linknek, oda tegyél be linket. Használhatóbb lesz az oldalad, és a keresők is jutalmazzák a kimenő linkeket is.
Jó ablak az új ablak
A linkeknél kitérek egy beállításra, amit a WordPress kezelőfelülete nem ajánl fel egyből, pedig fontos. Ha a cikkszerkesztőben linket illesztesz be, akkor a további opciókat megnyitva (kis fogaskerék) kipipálhatod, hogy „Hivatkozás megnyitása új ablakban”. Ha ez be van jelölve, akkor a link egy új ablakban/lapfülön nyílik meg, és ahol aktuálisan van a felhasználó, az is megmarad. Ha nincs bejelölve az „új ablakban nyíljon”, akkor az aktuális tartalom helyet töltődik be az, ahova a link vezet.
Másik honlapra mutató linkeket ajánlatos új ablakba nyitni. Ha a saját oldalunkon belül linkelünk másik tartalomra, akkor helyzettől függhet, hogy melyik jobb. Amire ügyelj: ha valamelyik oldaladon űrlap van, és link mutat a felhasználási feltételekre, akkor veszettül idegesítő, ha eltűnik a kitöltött űrlap, mert kíváncsi volt a felhasználó arra, hogy miket is fogad el.
Kategóriák, címkék
A rendszerezés részét képezik a kategóriák és a címkék, ezeket is érdemes használni, méghozzá mindkettőt. Gyakori hiba, hogy valaki csak az egyiket használja, és azt sem megfelelően. Például kategóriákat használ címkének, és címkéket nem használ.
Ha nem tiszta, hogy mi a különbség ezek között és melyik mire jó, akkor lesd meg ezt a cikket.
SEO plugin használata
Mint említettem, a WordPress alapvetően jó kezdet keresőoptimalizálás szempontjából. De akkor lesz igazán jó, amikor telepítesz valamilyen SEO bővítményt. Ha a legjobbat akarod, akkor is kettő plugin közül választhatsz. Mindkettőt százezrek használják: Yoast SEO és All in One SEO.
SEO szempontból nem nagyon van különbség a kettő között. Próbáld ki mindkettőt, és amelyik Neked jobban tetszik, maradj annál. Nálam ez a Yoast, és van, akinél az All in One. A lényeg az, hogy használj ilyen bővítményt.
Vége?
Ez a cikk ezzel a végére ért. De nem, nem merítettük ki a SEO témát, hanem más cikkekkel tudod folytatni, pl:
Rövid összefoglalás: általánosan mikre érdemes ügyelni
- képeknél mindig ki legyen töltve az alternatív szöveg
- gyakran kerüljön ki új tartalom az oldalra
- A cikkek felépítése legyen rendezett, és minden legyen az, ami: ha lista, akkor lista, ha címsor, akkor címsor.
- ne félj más oldalakra mutató linkeket használni
- használj kategóriákat és címkéket
- Telepíts és használj SEO bővítményt