Kategóriák és címkék, angolul categories és tags. Kettő fogalom, amik úgy összezavarhatnak, mintha először ülnél számítógép előtt. Pedig nem is olyan bonyolultak, ha megnézzük, mi is van mögöttük.
Mi a közös bennük?
Mindkettőre igaz, hogy…
- kategorizál tartalmakat.
- kellemesen sokat tudsz létrehozni belőle.
- bejegyzésekhez rendelheted (oldalakhoz nem).
Oké, akkor nézzük egyesével a jellemzőiket.
Mi jellemző a kategóriákra?
Először is, adhatsz meg nevet, részletesebb leírást, és beszédes url-t (magyar wp-ben „keresőbarát név”-en láthatod, angol adminba „slug”. Ez az, amit majd a böngésző felső sorában látsz.). Ezen felül a kategóriákat hierarchikusan egymás alá rendezheted, ha akarod. Magyarul, úgy rendezheted őket, hogy amikor újat hozol létre, megadhatod neki, hogy legyen egy úgynevezett „szülő kategóriája”.
A kategóriák szokás alapján olyan tágabb halmazok szoktak lenni, amikbe úgy lehet rendszerezni a bejegyzéseket, hogy egy-egy poszt általában egy kategóriához van rendelve. Nagyon ritkán tartozik több kategóriába, de akkor is többnyire max. 2-3-hoz.
Ööö… oké, és még?
Alkategóriákkal lehetséges olyan rendszert létrehozni, ahol egy-egy poszt csak egy kategóriához tartozik, mégis a főkategóriák miatt vehetjük úgy, hogy többen is benne van. Például ha fodrászattal kapcsolatos honlapod van, készíthetsz három fő kategóriát: női frizurák, férfi frizurák, unisex frizurák. Mindegyiknek lehetnek alkategóriái, pl. „női extrém hajak”, „hosszú női haj”, „rövid női haj”.
Ha egy bejegyzés a „hosszú női haj” kategóriához tartozik, akkor beletartozik a „női frizurák”-ba is, mert a hosszú női haj annak az alkategóriája.
Hogy ennek mi értelme van használat szempontjából? Az, hogy a WordPress-ben van szép beépített widget, amivel lehet készíteni olyan menüt, amiben a kategóriákat lehet kiválasztani. Lehet létrehozni olyan menüpontot is, ami egy bizonyos kategóriának a bejegyzéseit mutatja csak. Így például megoldható, hogy egy gyerekeknek szóló oldalon valaki csak a meséket, vagy csak a mondókákat nézze meg.
Mi jellemző a címkékre?
A címkéknek is van neve, leírása, és beszédes url-je. És ennyi. Itt nincs hierarchia.
Egy-egy bejegyzéshez általában több címke szokott tartozni, 3-4-től akár 10-15-ig is. Ezek lazább kapcsolatot jelentenek, mint a kategória, és tökéletesek arra, hogy kapcsolati pókhálót szőjenek a különböző bejegyzések közé, amik amúgy teljesen más kategóriákba tartoznak.
A címkékhez tartozó egyik leglátványosabb dolog a címkefelhő widget. Ez arra jó, hogy az oldaladon használt címkéket teszi ki, és mindegyiknek a mérete attól függ, hogy mennyiszer használtad. A leggyakrabban használt címkék nagy betűkkel lesznek írva, az alig használtak pedig aprók lesznek. Ha aktívan használsz 80-90 címkét, akkor ez igencsak jól tud kinézni.
Akkor… mi is a különbség?
Nem fogok hazudni neked. Tényleg nincs sok különbség. De nézzük talán így: Van kettő dolog, mindkettő a bejegyzések kategorizálására van. Igazából az a különbség közöttük, hogy milyen plusz opciók készültek el hozzájuk a WordPress rendszerében.
Ez viszont már eléggé megkülönbözteti őket ahhoz, hogy más-más módon legyen őket érdemes használni. Amiket írtam, hogy hogyan szokták őket használni, az lehet, hogy nem véletlen. Elképzelhető, hogy akár a google is nézi, hogy hogyan kategorizáljuk a bejegyzéseinket, találkozhatsz címkéhez tartozó gyűjtőoldallal a találati listában. De ennél többet sajnos nem tudok mondani.
Ha te rendelkezel olyan információval, amit nem írtam le, és nem félsz megosztani, írd meg kommentben vagy e-mailben, és frissítem a cikket!
Összefoglalás
- A kategóriák és a címkék is arra vannak, hogy kategorizáljuk a bejegyzéseinket.
- Mindkettőt érdemes használni, mert mindegyikkel máshogy lehet rendezni a cikkeket.
- Egy cikkhez általában kevés (1-3) kategória tartozik, ezek bővebb témákat jelentenek.
- Egy cikkhez általában sok (3-15) címke tartozik, ezek akár laza kapcsolódási pontokat jelenthetnek cikkek között.